Lektioner/Ridgrupper

Här nedan kan du ta del av det som ridskolan har att erbjuda.

Hästlekis/Häst- och Stallvård, 60 min.

Från ca 5 år. Dessa lektioner inkluderar samvaro med hästarna, skötsel, pyssel mm för att avslutas med ett kortare ridpass. Hästlekis är en introduktion till hästar och ridning och anpassat för de yngsta.

Ridning junior, 45 min.

Ridgrupp med varierande lektioner (dressyr, hoppning, teori, uteritt, sits och balans. Max 6 st deltagare. Man rider i en grupp där övriga deltagare är på samma utbildningsnivå. Från ca 6 år.

Hoppspecial, 60 min

För dig som vill träna extra på hoppning. Krav att man rider minst 1 vanlig lektion/vecka.

Ridning 2&2, 45 min

För dig som vill få mer tid med din ridinstruktör och utvecklas snabbt tillsammans med en ridkompis, max 2 elever.

Privatlektion, 40 min.

För dig som vill rida själv och få en helt individuellt anpassad träning med ridinstruktör. Eventuell avbokning av privatlektion SKALL ske minst 24 timmar före lektionens start annars debiteras fullt pris! Undantag med uppvisande av läkarintyg.

Vad ingår i min ridtid?

För att få ut maximalt av sin ridlektion är det viktigt att man kommer i så god tid att man i lugn och ro kan göra "sin" häst klar för ridning utan att stressa. Är man stressad i stallet smittar det av sig på hästarna och då kan det ta en stor del av lektionen till att "landa" och kunna fokusera på uppgiften.

På listan på anslagstavlan i stallet har ridinstruktörerna delat ut hästarna i grupperna. Det finns alltid en tanke bakom varje ekipage, dels för ryttarnas skull och framför allt för hästarnas skull så att de inte går för mycket eller för lite. Rätt häst till rätt ryttare är dessutom en viktig säkerhetsaspekt!

I ridtiden ingår det att man för hästen till lektionen på ridbanan/i ridhuset. Hästhantering ingår i undervisningen.

I ridutbildningen ingår även att lära sig anpassa stigläderlängden och spänna sadelgjorden, vilket tar tid i början men som är minst lika viktigt. För en del barn kan det vara viktigt att ha med en förälder som stöd, särskilt de första terminerna. Som förälder behöver man inte ha några särskilda förkunskaper, bara lite mod! (Instruktörernas uppgift är också att guida föräldrarna rätt)

Vill du börja rida hos oss?

Du kan ställa dig i kö för att börja rida hos oss, oavsett utbildningsnivå - nybörjare eller erfaren. Hur lång kötiden är, är svårt att säga. Vi startar nya grupper så fort vi har en ledig lucka i schemat och kontaktar då de som stått längst på kö.

Du kan ringa till oss eller så kan du maila till alvsbyryttarforening@hotmail.com.

Skriv ditt namn, adress, ålder, telefonnr, ev tidigare häst/ridvana och om det är någon speciell dag/tid du inte kan.

Vi hör av oss så fort det finns en ledig plats.

Allmänna bestämmelser & villkor

En plats för dig som ridelev hos oss på ridskolan är att likna med ett abonnemang. Dvs så länge du inte meddelar att du vill sluta rida förlängs din plats automatiskt till nästa termin.

Uppsägning av plats inför kommande termin ska ske senast 20 juni resp 20 dec och inkomma skriftiligt via mail eller papperformat till kontoret.

Slutar du rida under pågående termin betalas inte någon avgift tillbaka, såvida det inte är pga sjukdom med frånvaro under längre tid styrkt med läkarintyg.

ÄRF har en olycksfallsförsäkring hos Folksam som gäller för våra medlemmar. Om du skadar dig under lektion eller annan aktivitet anordnad av ÄRF kan du anmäla skadan till dit. Försäkringen gäller även för skadade kläder, glasögon och hjälm. Blankett för skadeanmälan finns på kontoret.

Kontakta ÄRF på alvsbyryttarforening@hotmail.com om du har några frågor kring det.