Headerbild

Fodervärd

PAUSAT!

Älvsby ryttarförening erbjuder fodervärdssystem till våra aktiva ridelever (se kriterier och övrig information nedan).

Som fodervärd får du:

En häst som du har som din egen under en dag varje helg!
Coachning av instruktör inriktat för just dig hur du ska komma vidare med din ridning och teoretiska kunskap.

Du väljer själv om du vill rida fredag ELLER söndag, detta ska meddelas till någon ur personalen senast torsdagen FÖRE helgen.
Notera även att verksamheten kan ha andra aktiviteter, och då har verksamheten företräde på hästen.

Fodervärd under 18 år:

En person som är myndig ska ansvara för dig och hjälpa till vid intag från hagen och utsläpp.
All hästskötsel och ridning sker under målsmans ansvar.
På fredagar mellan kl. 08.00 -14.00, finns personal på plats och kan vara en hjälpande hand, prata med någon ur personal i förväg om du vill ha deras hjälp som myndig person.
Vill man rida söndagar istället, så ska myndig person över 18 år närvara.

Kriterier:

Medlem och aktiv
ridelev, minst en lektion i veckan.

Du ska självständigt kunna hantera ridning och hästens olika gångarter ur ett medvetet och säkert perspektiv.
Val av häst/ponny sker i samspråk med instruktör.
Blir din häst/ponny sjuk eller skadad bestämmer vi i samspråk vilken ny häst/ponny du får.
Vi förbehåller oss rätten att avbryta fodervärdsavtalet med omedelbar verkan om fodervärden inte håller sig till våra uppsatta regler kring hästhanteringen.
1 månads uppsägning gäller för bägge parter. Uppsägningen måste ske skriftligen till Ärf.

Fodervärden ansvarar för hästen/ponnyns skötsel under dagen:

♦ Mocka och tvätta ur krubban och vattenkoppen.
♦ Putsa sadel och träns.
♦ Hjälm på vid all hantering av häst.
♦ Väst vid ridning för alla under 18 år
♦ Lägga in kvällsmat hö, ponny 2 kg storhäst 4 kg.
♦ Se till att din häst har vatten i hagen och fylla på vid behov.
♦ All hästhantering/ridpass ska ske med en ansvarig vuxen över 18 år (gäller när fodervärden är under 18 år)

♦ Visitera din häst/ponny varje gång och lägg märke till om den har sår eller inte verkar må bra på något annat sätt. Skriv på tavlan vid enklare problem.
Vid akuta sjukdomsfall, kontakta jourhavande personal.

♦ Ett ridpass på fredag ELLER söndag. Ett ridpass är max 45 min. Ridpasset kan, med fördel, användas till att träna det du gjort på lektion samma vecka.
Ingen hoppning, ett ridpass i månaden får man rida markarbete, maximal höjd är sockerbitar, inga hinderstöd får användas.
Uteritt är tillåtet när underlaget tillåter det. Dock inga rena
galoppturer! Är du under 18 ska du ha en myndig person med dig. Rid gärna ut tillsammans allihop.

Fodervärden eller målsman för fodervärden, faktureras varje månad med 600 kr.

Avtalen löses en termin i taget.

Adress

Älvsby RF - Ridsport Övrabyvägen 29 94236 Älvsbyn