Information till föräldrar och ryttare

Ryttar/Föräldrainformation Älvsby Ryttarförening (ÄRF)

Varmt välkommen som elev eller förälder till elev hos oss! För att underlätta för oss alla har vi samlat lite information som kan vara bra att ha tagit del av innan terminen börjar.

Föräldrar i stall och ridhus

Föräldrar får vara med på ÄRF hur mycket som helst. Alla vuxna i stallet är en resurs. Hästar är stora djur och ska behandlas med respekt och säkerheten går alltid i första hand. Barn behöver ibland lite extra hjälp att komma ihåg det. För de mindre barnen är det är stor trygghet att ha en vuxen till hjälp även under ridpasset. I ridhuset finns en läktare där man kan sitta och titta på ridlektionen om eleven klarar av att rida själv. På övervåningen i ridhusbyggnaden finns ett café där man kan köpa kaffe, te och varm choklad. De går också bra att värma medhavd mat där. Från caféet har man utsikt över både ridhuset (ridbanan inomhus) och paddocken (ridbanan utomhus) så man kan se lektionen därifrån också.

Hästlekis/ Nybörjare

Hästlekis-/ Nybörjareleverna behöver en vuxen som leder hästen och hjälper till att göra i ordning den. Det ska finnas en vuxen med som kan hjälpa till, sen om det är mormor eller en storebror, med eller utan hästvana, spelar ingen roll. Vi har vuxenutbildningar för den som känner sig osäker och vill lära sig mer!

Före lektionen - Kom i tid!

Börja alltid att kolla tavlan, där står vilken häst du ska rida samt vilken typ av lektion ni har. Även annan information kring föreningen finns på tavlan. Det är viktigt att komma i tid till lektionen så att ingen missar lektionstid. Minst 20 minuter före lektionsstart behöver man vara i stallet för att göra hästen och Dig själv redo. Hitta en passande hjälm och väst till dig. Du ska borsta hästen och utrusta den för ridpasset. I början kanske man behöver ännu mer tid på sig. Behöver du hjälp? Fråga någon i stallet, din instruktör eller en kompis som också rider!

Efter lektionen

Ibland går din häst även lektionen efter din men ibland har hästen jobbat klart och ska tas in i stallet igen. Då är det elevens ansvar att ta hand om sin häst på bästa sätt. Plocka av utrustningen, hänga bort den, borsta av hästen, lägga på eventuella täcken och släppa ut hästen i hagen om instruktören bett om det. Känner man sig osäker kan man alltid fråga en kompis eller sin instruktör. Det att väldigt viktigt att ta hand om sin häst både innan och efter lektion för att den ska må så bra som möjligt.

Vid sjukdom/Avbokning av ridlektionen

Får du förhinder att komma på din lektion vill vi att du smsar/ringer din instruktör senast kl. 15 samma dag som du ska rida.

Är du sjuk och meddelar detta senast kl 15 så får du möjligheten att rida igen ditt missade tillfälle (Gäller ej vid teori). Man får ta sin igenridning löpande under terminen. Man kontaktar sin instruktör för att få alternativ på lämplig grupp för igenridning.

Villkor för uppsägning av ridplats

Din plats ses som ett abonnemang och räknas som löpande om du ej meddelat annat. Uppsägning ska ske skriftligt och inkommit senast 20 juni (för hösten) & 20 december (för våren).

Läs mer under "Lektioner/Ridgrupper"

Säkerhet och regler

♦ Elever under 18 ska ha ridhjälm och säkerhetsväst när de rider.
Vuxna ska ha ridhjälm och får gärna använda säkerhetsväst om dom vill.

♦ När man rider ska man ha skor med klack för att inte fastna i stigbyglarna.

♦ Gå inte bakom hästarna, gå mitt i stallgången.

♦ Man får inte gå in i hästhagarna.

♦ Det är inte tillåtet att gå in till privathästarnas boxar eller hagar utan ägarens tillstånd.

♦ Hästarna behöver också lugn och ro i sitt hem och deras hem är stallet. Därför går vi lugnt och pratar i normal ton.

Mer under "Stallregler & Hästhantering"

Omklädningsrum mm

I ridhusbyggnaden finns omklädningsrum och dusch. Det finns även skåp att hyra för 300 kr per år.

Ridgrupper

Vi har ridgrupper från hästlekis till mer avancerade hopp- och dressyrspecialgrupper på ridskolan.
Kolla prislistan för aktuell information ang ridgrupper.

Sköthäst

Vi har en sköthäst-system, där ridelever kan vara skötare åt en ridskolehäst. Då tar man hand om hästen minst 2 dagar/vecka (gäller måndag-torsdag). I utbyte får man skötarridning ca 1 gång/månad. Se mer info under fliken "sköthäst"

Fodervärd

För elever som kommit lite längre i sin ridning så finns möjligheten att vara fodervärd på någon av ridskolans hästar. Mer info under fliken "fodervärd". Vid intresse, prata med instruktör.

Drop-in ridning

För elever som vill rida lite extra så finns det drop-in ridning. Föranmälan krävs. Mer info på "Drop-in Ridning"

Försäljningar/Arbetsdagar

Som de flesta andra idrottsföreningar behöver ÄRF hjälp med att samla in pengar. Detta gör vi genom att sälja saker 1-2 gånger per termin. Det är obligatoriskt för alla medlemmar att delta i försäljningen. Föreningens styrelse ansvarar för dessa.

Vid minst två tillfällen/år förväntar vi oss att ni hjälper till vid t.ex. tävlingar och städdagar eller bakar något att sälja i caféet mm.

Ungdomssektionen

Ungdomssektionen är till för hästälskare under 26 år. De anordnar gemensamt ryktrallyn, filmkvällar, skötarkurser, Fångarna på Stallet och många fler roliga aktiviteter. Ungdomssektionen är en viktig del i Älvsby Ryttarförenings verksamhet. Här har man roligt och finner mycket gemensamt med nya vänner.

Hemsidan

Ryttarföreningens hemsida hittar ni på www7.idrottonline.se/AlvsbyRF-Ridsport

Ryttarföreningen finns även på Facebook.

Engagemang

Alla som vill engagera sig i föreningen är hjärtligt välkomna. Det finns en uppgift för alla och ingen hästvana krävs. På föreningen ska vi alla ha trevligt tillsammans oavsett ålder, kön mm. med våra underbara hästar.

Hör gärna av er till oss med frågor och funderingar!
Vi nås enklast via mail

Ni är varmt välkomna till oss!

Älvsby Ryttarförening
Övrabyvägen 29