Föreningspolicy för Älvsby ryttarförening

Så här vill vi att våra barn och ungdomar ska ha det i vår förening
Det gemensamma hästintresset skapar en unik gemenskap mellan barn/ungdomar och vuxna i vår förening. Alla ska trivas och kunna utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och ambitioner och verksamheten ska bedrivas på olika nivåer för att så många som möjligt kan delta. Ridgrupperna är anpassade efter olika nivåer och ridläraren bedömer vilken grupp den enskilde bäst passar in för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Har man ett stort hästintresse och vill vara mer i stallet så finns den möjligheten. Barn och ungdomar som vill delta i kurser ska ges möjlighet att delta utifrån de förutsättningar som finns. Det gäller kurser både med eller utan häst.

Så här vill vi att våra ledare ska uppträda
Ledarna fortbildas kontinuerligt via Svenska Ridsportförbundet och det är viktigt att de är förtrogna med gällande föreningspolicy och att de ser till att gällande regler följs. Våra regler är till för att förebygga olyckor och missförstånd. Ledarna är förebilder för våra yngre medlemmar men även för sin sport, ridsporten med alla dess grenar. Det är viktigt att våra ledare visar ett trevligt bemötande både gentemot elever och föräldrar. Man ska kunna känna sig trygg med våra ledare och kunna elever/medlemmar ska kunna vända sig till dem vid eventuella problem. Konflikt mellan ledare och medlem ska lösas genom styrelsen. Ofta bottnar konflikter i missförstånd, därför är tydlighet från början viktigt.

Så här vill vi att våra barn och ungdomar ska uppträda i den dagliga verksamheten och när vi åker på cuper, kurser etc.
Det är viktigt att vara observant på vilka regler som gäller i ett främmande stall eller tävlingsplats.Våra medlemmar ska visa respekt och hövlighet gentemot arrangörer av kurser och tävlingar utanför klubben. Man pratar inte illa om andra, hästarna, anläggningen eller annat varken på hemma- eller bortaplan. Vi tackar alltid tävlings- eller utbildningsarrangören, oavsett uppnått tävlingsresultat och uppträder som goda förlorare vid eventuell förlust. Har vi deltagit i cup ska vi gratulera motståndarna vid eventuell vinst. Domslut ska respekteras och känner man sig orättvist behandlad så finns möjligheten att lägga in en protest mot domares beslut.

Så här vill vi att föräldrar ska uppträda
Föräldraengagemang är jätteviktigt i vår verksamhet och något vi uppmuntrar. Som förälder kan man vara aktiv utan att ha hästkontakt då verksamheten inte bara är hästrelaterad. Många gånger handlar det om sysslor som att delta på en städdag, baka fika till tävlingar, laga och fixa grejer etc. Föräldrar ska dock inte försöka styra över ledares beslut utan respektera dessa. Föräldrar som har frågor som rör det egna barnet och verksamheten ska vända sig till ridinstruktören/ledaren eller ridskolechefen.

Så här ska vi hantera kränkningar
Ledare och andra vuxna ska uppträda på sådant vis att barn och ungdomar vågar känna tillit till dem så att de vågar berätta om eventuella kränkningar eller mobbning. Vi har särskilda personer i föreningen som ofta vistas i stallet och som elever/medlemmar kan vända sig till, dessa namn finns på en lista i stallet. Den som tar emot information om misstanke om att någon blivit utsatt för mobbning eller kränkning är skyldig att lämna informationen vidare till ridskolechefen. Ridskolechefen och styrelsen är ytterst ansvariga för att skyndsamt åtgärda problemet. Övriga medlemmar har ett ansvar som medmänniskor att agera i akuta situationer när man bevittnar någon blir kränkt/mobbad.

Så här vill vi ha det när det gäller tobak, alkohol, narkotika och doping
Vår verksamhet är drogfri och vi har en uttalad alkohol- och drogpolicy. Vi är en rökfri anläggning och rökning är endast tillåten utanför den, exempelvis i skogen bakom stallet.

Följande rekommendationer gäller avseende kost, skador med mera.
Vid skador/olyckor som inträffar i samband med verksamhet på anläggningen gäller Älvsby ryttarförenings försäkring som föreningen tecknat för sina medlemmar. Hästar är flykt och flockdjur så var uppmärksam på de regler som gäller vid hantering och i verksamheten. För att orka ägna sig åt sin sport måste man vara skärpt och det betyder att man behöver äta och dricka ordentligt. I cafeterian finns kylskåp och frys, spis och microvågsugn och på nedervåningen finns förtäring att köpa i varuautomaten. I omklädningsrummet finns duschar och toalettter samt klädskåp att hyra.

Hur sprider vi vår policy och till vilka?
Vår folder finns i tryckt version på anslagstavlan i båda stallen, i ridhus, cafeteria och kontor. På hemsidan finns den att ladda ned. Styrelsen ansvarar för att dokumentet granskas varje år och revideras vid behov. Foldern ska ska lämnas även finnas hos Kultur och fritid på Älvsby kommun. Vår föreningspolicy ska vara ett levande dokument.

Om någon bryter mot vår policy så ska vi...
göra tydligt vad som gäller utifrån vår policy, det vill säga att ledare/ridskolechef förvissar sig om att personen förstått innehållet och utifrån det föra samtal med berörd person. Om resultatet inte blir det önskade ska styrelsen ta beslut om åtgärder.