ÄRFs historik

1977 bildades Älvsby Ryttarförening. Klubben hade då ca 30 medlemmar och trots att det bara fanns tillgång till några få hästar kunde verksamheten gå runt.

1980 flyttade klubben till Hällan, Elsy o Kjell Wikströms gård där vi arrenderade några box och spiltplatser. Och ridskolan startades på allvar. Ridinstruktörer under de åren var bla. Marie Nilsson-Lundberg och Jan Bergh.

1982 arrangerades våran första regionala hopptävling, med ekipage b.la. från Bodens ryttarförening, Bodens ridklubb, Piteå ryttarförening och Piteå Ridklubb.

1985 flyttade ridklubben och arrenderade Sixten Lundins stall i Högheden. Där vi hade 9 lektioner/vecka föreningen ägde 6 st egna hästar och ponnier. 1986 hade klubben 2 hästekipage och 4 ponnyekipage ute på tävlingsbanorna runt om i norrbotten. Ungdomssektionen fyllde helgerna med aktiviteter året runt.

Strax efter det, efter flera års väntan fick medlemmarna en ny efterlängtad anläggning på Övrabyn, ett par kilometer från Älvsby centrum. Första egna anläggningen. De var en före detta ladugård som hade byggts om till ett fint stall med plats för 13 hästar och ponnier.

Ridinstruktörer nu var Marie Nilsson-Lundberg (som återvänt från Strömsholm efter utbildning) och Carina Sundström. Lektionerna ökade samt intresset för egen häst. Tävlingekipagen ökade i antal, med fler tävlingar och träningar. Ungdomssektionen planerade ett fint genomtänkt invigningsprogram med hoppning, dressyr, voltige, körning, cowboys mm på programmet.

Representanter från ridklubbar runt om i norrbotten , samt ridsportförbundet och pressen var närvarande. Ordförande för föreningen var Stig Eriksson. Intresset för ridskola ökade och fler ridskolehästar köptes in. För att få stå uppstallad på klubben var de medlemsägda hästarna tvungna att gå lektioner. På det sättet kunde klubben spara in pengar och slippa köpa in nya hästar.

1989 bildades även minisektionen som jobbade under ungdomssektionen med aktiviteter för dem medlemmar upp till 15 år. Första inbjudningstävlingen i hoppning på vår egen anläggning sker den 13/5 med Hällanryttarna inbjudna. Stor succe med stora startfält.

1991 tilldelas Susanne Zachari, Älvsby kommuns ungdomsledarpris för ett fint arbete på Älvsby Ryttarförening. Föreningen köper en ny komplett hinderpark.

1994 stod det efterlängtade ridhuset äntligen klart. Ännu en invigning av den fina anläggningen genomfördes som dessutom visades på Nordnytt. Ridinstruktörer nu är Mikael Larsson, Eva Holmgren, Karolina Winstam.
Vi har ett ponnylag i div. 2 i hoppning.

1995 vinner Therese Pettersson och Rapid Wind distriktsfinalen i Eifel Junior cup i stilhoppning och åker ner till Strömsholm och representerar Norrbottensdistriktet. Intresset för dressyrtävling börjar komma igång på allvar. Snart är även ett lag i ponnydressyr ute och tävlar med fina resultat.

Den framgångsrikaste dressyrryttaren klubben haft genom tiderna har varit Therese Petersson med sin ponny Ronja som bl.a. vunnit Distriktsmästerskap. Även fina framgångar på häst genom Rinaldo. Nu ligger lektionsryttarantalet på 90 elever/vecka och ca 350 st medlemmar.

1999 står det nya stallet klart med boxar och spiltor för 25 hästar. Det är en gammal ladugårdsbyggnad som flyttas från Brännmark till Övrabyn och byggs om till ridstall. Med duschspilta, sadelkammare och stalltoalett.
Ridskoleverksamheten rullar på, likaså ungdomsverksamheten.

2000 Anna-Britta Lagerlöf får guldnålen av Svenska Ridsportförbundet för långt och troget arbete inom sporten.

2002 Vi anordnar våra första regionala dressyrtävlingar för både häst och ponny, med stora startfält.
Ridinstruktörer är nu Jenny Nilsson och Maria Zachari

2005 Ridskolan har ca. 120 ridelever/vecka 250 medlemmar, 5 ridskoleponnyer, 6 ridskolehästar, 10 privata hästar uppstallade. 3 häst ekipage och 2 ponny ekipage som tävlar hoppning. En ny uteridbana börjar ta form. Det är bytt underlag i ridhuset samt under uppbyggnad på den befintliga utebanan. Nytt hindermaterial har börjat köpas in. Vi har startat upp Hästlekis för de minsta ryttarna, 4-8 år. Invandrarprojekt och handikappridning. Allmänridningen har återupptagits. Ridinstruktörer är Maria Zachari, Susanne Nilsson och Rebecka Harnesk.