Alkohol- och drogpolicy för Älvsby Ryttarförening

Älvsby ryttarförening är en ideell förening som arbetar för att utbilda medlemmar i hästens handhavande och ridning. Föreningslivet är en viktig del i barn och ungdomars sociala fostran och gemenskap som ska präglas av nolltolerans mot alkohol och droger. Vår förening vill medverka till att ungdomarna fördröjer sin tobaks- och alkoholdebut och det kan vi göra genom att:

⁃    Vi är en rökfri anläggning, rökning är inte tillåtet i några av våra lokaler eller inom något område på ridskolan. Alla våra instruktörer är rökfria.
    ⁃    Vi arrangerar aktiviteter för och tillsammans med våra ungdomar under riskhelger som Valborgsmässoafton och Lucia.
    ⁃    Under skollov och helger anordnas kurser, filmkvällar och läger som är tobaks- och drogfria.
    ⁃    Våra ledare är förebilder vad gäller hur vi förmedlar synen på alkohol och droger, det hör helt enkelt inte ihop med vår sport.

Skulle vi upptäcka eller bli uppmärksammade på att  någon har problem ska vi stötta med hjälp av föräldrar och eventuellt professionell hjälp. Utöver personal och styrelse finns även andra kontaktpersoner man kan prata med om man vill ha hjälp. Dessa personer kan variera från år till år, se separat anslag i stallet.

Styrelsen för Älvsby ryttarförening ansvarar för att:
    ⁃    Alkohol- och drogpolicyn blir känd för medlemmarna samt kontinuerligt diskuteras mellan personal, styrelse och ungdomssektion.
    ⁃    Alkohol- och drogpolicyn är ett levande dokument som revideras vid behov.
    ⁃    Alkohol- och drogpolicyn anslås i lokaler där föreningen bedriver verksamhet samt på föreningens hemsida.

Fastställd av styrelsen på Älvsby Ryttarförening