Sommaren 2023

2023-04-05 i Allmänt

Ridläger sommaren 2023 på Älvsby ryttarförening

Lägerinformation:

Vi varierar ridningen mellan lektionsridning på ridbana och uteritter i skogen (2 ridpass/dag). Vi sköter om hästarna, pysslar i stallet och anordnar andra roliga aktiviteter tillsammans.

Hästar:

Vi använder föreningens hästar och ponnyer. Egen häst går bra att ta med, vi har ett fint gäststall som man får stå i under sin lägertid och hage ingår.  Eget strö, foder och vattenhink måste tas med. Endast hästar med giltig vaccination är välkomna, intyg måste visas upp.

Mat:

Kyl- och frysskåp samt micro finns i vår cafeteria. Lunch, fika/smörgås och frukt ingår på alla läger. Viktigt att ni meddelar eventuella allergier i er anmälan.

Anmälan & Avgift:

Anmälan görs till alvsbyryttarforening@hotmail.com och är bindande. Ange namn, adress, personnummer på deltagaren, eventuella allergier eller annan nödvändig information, läger, önskemål av häst (2-3 stycken) och målsman. Avgiften faktureras och skall vara betald innan lägret startar. Om du blir sjuk och inte kan delta på ditt läger, betalas avgiften tillbaka vid uppvisande av läkarintyg.

Bokad plats på läger bekräftas via mail. Vid för få anmälningar förbehåller sig Älvsby Ryttarförening, sig rätten att ställa in lägret och avgiften återbetalas då helt.

Försäkring:

För att kunna var med på läger behöver man vara medlem i Älvsby Ryttarförening. Det kostar 300 kr/person utöver lägeravgiften.

Frågor:

Vill ni ha hjälp med lämpligt läger till era barn eller undrar något annat.

Skicka ett mail till: alvsbyryttarforening@hotmail.com

V.24 Ridläger 1

4 dagar, måndag - torsdag 8.00 - 16.00

Kunskapsnivå: Märke 1-2 Ett ridläger för dig som börjat rida i alla gångarter och vill ha en hästig sommar.

Pris: 2600kr

V.25 Ridläger 2

4 dagar, måndag - torsdag 8.00 - 16.00

Pris 2600kr

V.31 Ridläger 3

3 dagar, tisdag - torsdag 8.00-15.00

Kunskapsnivå: Märke 1 Ett ridläger för dig som är självständigt rider i skritt och trav, och kanske provat galopperat.

Pris: 1900kr

V. 32 Ridläger 4

5 dagar måndag - fredag 8.00 - 16.00 (8.00-20.00)

Kunskapsnivå: Märke 3-4 Ett träningsläger för dig som kommit lite längre och vill jobba på detaljerna.

Lunch ingår (+1 middag)

Pris: 3600kr

Anmälan sker till alvsbyryttarforening@hotmail.com

Hästuthyrning

Du får känslan av ”egen häst” då du själv är fullt ansvarig för allt kring hästen. Uthyrning av häst kommer ske under v.29 eller/ och v.30, men hur lång hästuthyrningen är och vilka/vilken vecka som gäller för varje individuell häst informeras närmare sommaren. Alla våra ridskolehästar besiktas under i början sommaren av veterinär och detta för att få en detaljerad och grundlig undersökning av ridskolehästarnas hälsotillstånd. Vi anpassar träningen efter varje häst och därav kan hästuthyrningen se olika ut beroende på häst. Hästens mående och hållbarhet går alltid först!

Krav:

-       Du ska ha bevisad god kunskap av hästvård och ridning, vara ansvarsfull och pålitlig samt kunna tänka säkert och hållbart utifrån dig själv och hästens perspektiv. Minst Märke 3, lägre nivå på eleven kan godkännas om den vuxna har mycket god hästkunskap.

-       En person med hästkunskap över 18 år måste finnas på plats.

-       Du kommer att få ett träningsschema av personalen som är framtaget för just din häst. Detta måste följas.

-       Hästen får inte gå i ridhuset, utan all motion av hästen ska ske ute på ridbanan och i skogen.

Älvsby Ryttarförening äger sig rätten att neka en sökande eller med omedelbar verkan avbryta en uthyrning om kraven ej uppfylls. Avbryts uthyrningen betalas avgiften ej tillbaka.

Fodervärdar och ridskoleelever har företräde att hyra. I mån av plats erbjuder vi uthyrning åt utomstående med bevisad god kunskap om hästar. Hästarna ska stå kvar på föreningen under perioden för uthyrning.

Målsman är ansvarig för anmälan om ryttaren är under 18 år.

Skicka in en intresseanmälan till alvsbyryttarforening@hotmail.com och önska vilken häst du vill hyra. Vilken vuxen som kommer finnas på plats ska framgå i mailet.

Personalen hör av sig till alla intresserade i slutet av v.26 efter besiktningen är gjord och meddelar om hästuthyrningen blir av på den önskade hästen och på vilka villkor.

Övrig information om hästen och sådant som är viktigt att veta/tänka på skickas till dig hyr häst.

Pris: 1000 kr / vecka